Friday, December 18, 2009

Jemputan

Ramadhan 2008
Lara tiba-tiba tergerak untuk menjemput satu family ni datang berbuka puasa kat rumah... memang tak pernah kenal mereka ni pun. Hanya suami Lara saja yang pernah bersembang dengan si isteri tu kerana sama-sama hadir di suatu kelas. Sekali tu jelah! Tak mengapalah nanti bila datang Lara boleh kenal lebih baik lagi dengan mereka.

Peramah isterinya, si suami pula askar. Bersungguh datang menemankan isteri belajar di luar tanah air tercinta. Meninggalkan kerja sebagai perwira negara. Anaknya 2 hero. Bestnya mereka ni.... Lara dapat kawan baru dan hingga kini kami kawan baik.

Seronoknya berbuka hari tu dapat kenal orang baru dari Malaysia. Meriah lah berbuka hari tu. Kalau tak hanya Lara, suami dan anak2. Bersungguh-sungguh Lara memasak hari tu nak menjamu rakan baru tu.

Aidil Adha 2009
Minggu lepas tetiba ada panggilan dari seorang wanita yang langsung tidak Lara kenali. Dia perkenalkan dirinya dan katanya adiknya sama-sama belajar dengan suami Lara dulu. Oooo... jadi kami berkenalanlah melalui telefon, peramah orangnya.

Selang 2-3 hari kemudian, wanita itu menelefon kembali. Nak buat jemputan katanya... Hari Raya haji nanti jemputlah ke rumah, kita makan-makan yer... dia tanya lara lagi, ada anak kecil tak? Lara kata ada... kenapa kak? aaaa... bawak baju mandi sekali nanti boleh swim kt rumah akak.... OOOOO ada swimming pool akak ni... Ok suami Lara juga dh setuju... nanti kami datang kak, Insyaallah! Lara pergi sana bawak kuih Raya!

Pada petang Hari Raya kami pun menuju ke sana, wow besarnya rumah akak ni. Kami disambut dengan ramah mesra sekali. Walau pun rumah besar, ada swimming pool tak kekok Lara, suami dan anak2 di rumahnya. Anak2 apa lagi terus terjun ke swimming pool. Banyak sekali juadah akak ni buat rendang, ayam goreng, lontong.... Ada banyak lg....memang best! .....

Sepanjang berada di sana, Lara bersyukur kpd allah ditemukan dengan insan baik seperti akak ni, ikhlas dia menerima kami sebagai tetamunya. Lara mendoakan dia agar diberkati Allah selalu!

No comments:

Post a Comment